Han är smart, Bojan Djordjic, mittfältare i AIK. Den mannen har förstått hur man taktiskt bygger ett personligt varumärke och kommunicerar ett riktat budskap rakt in i avsedd målgrupp:
- Jag kommer aldrig att kritisera våra egna fans. Jag är ett fan själv, jag vet hur man blir när saker och ting inte går ens väg. Det är inte rätt, men jag tänker aldrig kritisera AIK:s fans, sade Bojan Djordjic till TT.
Bojan Djordjic kommer hädanefter vara evigt hjälteförklarad på Norra stå, och vara föremål för klackens oreserverade kärlek eftersom han var den ende som vägrade fördöma dem, utan tvärtom istället ställde sig på deras sida och visade att han en gång i tiden varit en av dem och förstår hur de känner, älskar och lider med sin klubb i med och motgång.
Han får dagens högsta betyg i ämnet personlig pr.
Men vad som kanske inte är lika strategiskt smart är hans drag att kommunicera detta budskap just denna dag. I alla fall om han funderar över sin klubbs förmåga att på sikt ha råd att betala spelarlönerna.
Enligt en artikel i Dagens Media nr 5 2008, uppgår sponsorintäkterna för årets allsvenska till 320 miljoner kronor. Det kan jämföras med fjolårets summa på 260 miljoner kronor.
I artikeln säger Johan Cederbrant, ansvarig för reklam och sponsring hos AIK:
"Vi är en mediekanal i dag, tiden då det räckte med en skylt och pyttipanna är förbi. De företag som vi samarbetar med har tydliga mål, de har en idé om varför de samarbetar med oss. Vi bygger organisationer med människor som har erfarenhet från näringslivet."
Jag undrar om AIK:s informationschef, den före detta pr-konsulten från Diplomat PR, Sophie Josefsson, riktigt fattat galoppen? Till TT säger hon:
-Vad enskilda spelare säger får stå för dem.
Min spontana reflektion blir då att undra om Sophie Josefsson någonsin har tänkt tanken att det kanske är som så att spelarna i AIK:s elittrupp är klubbens - och därmed varumärket AIK:s - viktigaste ambassadörer, företrädare och varumärkesbyggare?
Kanske borde hon gå en snabbkurs i varumärkesbyggande och trovärdighet hos Johan Cederbrant eller sin före detta chef på Diplomat PR, den skickliga företagsbyggaren Gunnar Fröroth.
Fast det är klart, Sophie Josefsson gillar enligt egen utsago laddade varumärken. I ett pressmeddelande i samband med hennes övergång från Diplomat PR till AIK sade hon:
"AIK Fotboll är ett mycket spännande och laddat varumärke. Sport är en del av underhållningsindustrin som ligger mig varmt om hjärtat och jag ser mycket fram emot att få hjälpa AIK att kommunicera framöver."
Frågan är bara om AIK och Åbro verkligen vill ladda sina varumärken med måndagens budskap avsända av den lilla enprocentiga klicken högerextrema huliganer som gömmer sin våldsromantik bakom påståendet att de älskar fotboll och att de älskar AIK?
Se där, något för AIK:s Sophie Josefsson och Åbros vd Henrik Dunge att fundera över.
Ps. Enligt nämnda artikel i Dagens Media har nio av 16 allsvenska fottbollsklubbar antingen infört - eller diskuterat att införa - huliganklausuler i sina sponsoravtal. Dessa är: Djurgården, Malmö, Göteborg, Hammarby, AIK, Örebro, Norrköping, Gefle samt Gais. Ds.
Andra skriver intressant om AIK, Åbro, Diplomat PR.
16 april 2008
Smart, Bojan!
Skrivet av Andreas kl 12:36
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Det handlar om fotboll, känslor för en klubb, kärleken till allt som har med föreningen att göra. Därför kan man säga sånt, man pratar från hjärtat. Fotbollen har aldrig, och ska aldrig, bli betraktad som ett företag som säljer sig själva. Fotbollens själ är supportrarna!
Bra synpunkt, och en mycket bra invädning mot den bärande linjen i hela mitt resonemang i Expressenartikeln.
Den linje som jag och svensk Elitfotboll driver, och som Rickard Slätt är så kritisk emot, är vår syn på elitfotbollen som en del av underhållningsindustrin.
Tyvärr, kan man tycka, omsätter den internationella elitfotbollen - av vilken allsvenskan är en del - så mycket pengar så att fotbollen kommer aldrig mer bli vad den en gång var - det finaste som folkrörelsesverige kunnat uppvisa. Istället har den blivit en del av hjärtat i den moderna underhållningsindustrin.
Man kan bejaka den utveckligen, eller protestera mot den, men den ser från min lilla horisont helt omöjlig att göra någonting åt.
Då borde du titta på den liga som har högst publikisnitt i hela världen så inser du att det finns andra vägar som fungerar bättre
Svensk fotboll är skit. Ingen går och kollar på matcherna för att det är bra spel eller fotboll. För det förekommer nästintill aldrig på allsvenska matcher. De som kommer, de kommer för att de hejar på något av lagen. De kommer för att stötta sitt lag till seger och visa sin uppskattning och sina känslor. Genom att köra bort dessa försöker man locka till sig en publik som knappt finns idag, en som bara vill ha underhållning. Då allsvenskan ligger ljusår efter premier league, la liga och serie a klassmässigt kommer man aldrig kunna komma ikapp ekonomiskt och därför aldrig kunna konkurrera med dessa klubbar pengamässigt. Så varför satsa på att locka en publik som knappt finns, för att försöka komma ikapp några som inte ens springer på samma löparbana?
re: anonym
Det ligger onekligen väldigt mycket sanning i din krassa analys av dagens verklighet.
Skicka en kommentar