08 mars 2008

3 am Girl stödjer Obama

Den omtalade reklamfilmen med Hillary Clinton där hon frågar vem som är nattskiftets bästa växeltelefonist och det underförstådda svaret vare sig är Clinton eller Obama, utan snarare John McCain har visat sig innehålla en rolig twist.

Bilderna på den unga flickan som ligger och sover i början på filmen är åtta år gamla, och tjejen i fråga blir myndig och röstberättig om en månad, rapporterar den lokala Seattlebaserade tv-kanalen King5.

I en intervju med tv-kanalens reporter berättar den snart 18-åriga Brady Knowles att hon är en hårdför Obama-anhängare som självklart kommer rösta på honom så fort hon får chansen.

- Jag tycker att det vore underbart om jag och Barack Obama kunde träffas och göra en fin reklamfilm som svarar på angreppet, säger Brady Knowles bland annat.

Hur var det nu, är man en riktigt erfaren politiker som Hillary Clinton borde man kanske veta vikten av att göra ordentligt research innan man går till angrepp mot sina politiska motståndare, eller?


Andra skriver intressant om , , .

06 mars 2008

The art of pissing people off

"If you really want to piss of the next generation of american voters, then the superdelegates should overrule the will of the people."

Dagens citat kommer från den liberala radiostationen Air America där den verbalt slagkraftiga pratradiostjärnan Randi Rodhes, i ett meningsutbyte med en kvinnlig lyssnare tillika Clintonanhängare, förklarade vad hon tycker om idén att demokraternas superdelegater ska få avgöra vem som ska bli demokraternas presidentkandidat.

Air America startades av bland andra komikern och författaren Al Franken som ett liberalt eller progressivt vänsteralternativ i den i övrigt konservativt dominerade amerikanska pratradiodjungeln med Rush Limbaugh i spetsen som den tyngsta rösten på högerkanten.

Det går att lyssna på deras sändningar live via nätet, vilket rekommenderas för de som vill följa hur snacket går bland de hårdföra demokratiska väljarna och aktivisterna i Obama- respektive Clintonlägret.

Al Franken har för övrigt lämnat Radio America sedan en tid tillbaka, för att satsa på en egen politisk karriär för att försöka bli demokratisk senator från delstaten Minnesota. Han har på senare år skrivit en rad uppmärksammade politiska debattböcker med humoristisk touch. Bland annat boken med den fantastiska titeln "Rush Limbaugh is a big fat idiot, and other observations."

Den ärkekonservativa Rush Limbaugh som under en längre tid har drivit en hårdför kampanj i sitt program mot John McCain har dessutom just kommit ut som Clintonsupporter, i alla fall så länge som demokraternas primärval fortgår.
Han exemplifierar ånyo en av mina favoritteser: "I politiken får man ibland underliga sängkamrater."

Andra skriver intressant om , , .

05 mars 2008

Analys minisupertisdagen

I ett podradiosamtal med Billy McCormac förklarar jag varför det är kört för Hillary Clinton, trots att hon vann i både Ohio och Texas natten mot onsdag.

04 mars 2008

Samtal med Billy McCormac

Inför minisupertisdagens primärval deltar jag i ett litet samtal med bloggaren Billy McCormac i hans podradioserie.

Podfilen finns här.


Andra skriver om .

This is for you Bagdad-Bob

Vem har sagt att politik är tråkigt? Den här bakrutesdekalen tillägnas USAs egen Bagdad-Bob, Howard Wolfson, Hillary Clintons kommunikationschef.



För övrigt är bakrutesdekaler och stötfångarremsor ett underskattat medieval bland svenska marknadsförare. Kan inte någon av alla de svenska pr-konsulter som åker skytteltrafik till den amerikanska valkampanjen för att plocka upp de senaste knepen, ta med sig den idén hem till lilla Svedala?


Andra skriver intressant om , , .

Obama vinner i USA:s 51:a delstat - Sverige

Sverige brukar ibland lite skämtsamt kallas den 51:a delstaten i USA. Och frågan är vem som skulle bli amerikansk president om vi svenskar fick rösta i valet i november?

Tankesmedjan Timbro har svaret. I en färsk opinionsundersökning har de frågat tusentalet svenskar om vem som de skulle rösta på i preidentvalet i USA om de fick chansen. Föga förvånande är det en demokrat som har vunnit svenskarnas hjärta so far:

Obama 37,6%
Clinton 32,4%
McCain 2,6%
Huckabee 0,7%

Värt att notera är att det här är det sammanlagda resultatet av de tillfrågande svenskarna. Bland de svenska kvinnorna vinner dock Clinton med 35 procent mot Obamas 31 procent.

Ska vi gissa att den överväldigande svenska majoriteten för en demokrat i Vita huset nästa år är ett resultat som glädjer journalisten Cecilia Uddén på Sveriges Radio?

Förresten, vilka är de 76 stycken svenskar som skulle rösta på Mike Huckabee om de fick chansen - baptister och pingstvänner i svenska bibelbältet kanske?


Andra skriver intressant om , , , .

03 mars 2008

Bagdad-Bob är Clintons talesman

Det är säkert. Jag lovar. Bagdad-Bob, Saddam Husseins legendariska informationssminister och talesman under Irakkriget, har återuppstått i USA.

Ja, kanske inte han personligen, men Hillary Clintons kommunikationschef Howard Wolfson måste ha gått i samma pr-skola som Muhammed Saeed al-Sahaf, alias Bagdad-Bob. Undrar om han har en bild av honom uppsatt på sitt kontor i Clintons kampanjhögkvarter?

I söndagens program i tv-kanalen ABC levererade Howard Wolfson följande replik som har alla ingredienser för att bli en klassiker:

- Det jag säger är att tisdagen ska bli vår stora dag. Vi kommer att vinna den här nomineringen. Kampen måste fortsätta efter Ohio och Texas.

Det får mig att tänka på den gode informationsministern Bagdad-Bob och några av hans klassiska soundbites:


"There are no American infidels in Baghdad. Never!"

"My feelings - as usual - we will slaughter them all"

"Our initial assessment is that they will all die"

Howard Wolfson borde reflektera över vad Richard Cohen ger Hillary Clinton för råd i en krönika i nättidningen Realclearpolitics:

"Här är mitt svar: Sluta kampanja. Bevisen är överväldigande. Ända sedan supertisdagen så sjunker Clintons opinionssiffror så fort som hon sätter sin fot i en delstat".

Ps. This Week, ABCs prestigefyllda politiska söndagsmagasin, leds av programledaren och journalisten George Stephanopoulos, tidigare kommunikationschef åt Bill Clinton under valkampanjen 1992. Är världen liten, eller vad? Ds.


Andra skriver intressant om , , .

02 mars 2008

Obamas kampanj blåser skjortan av Clinton

Barack Obamas kompanjmetoder visar vilken kraft och potential internet rymmer som verktyg i en modern politisk kampanj.

Medan Hillary Clinton mer tror på sanslöst dyra konsulter, har en kampanjordförande som framstår som verklighetsfrånvänd dilletant och satsar delar av kampanjkassan på relevanta investeringar som hotellrum i Nevada för 200.000 kronor och käk i Iowa för 700.000 kronor och till råga på allt litar på att kontakter med gamla polare i den politiska klassen i Washington till slut ska greja biffen, så förlitar sig Obama på miljontals gräsrotsaktiviser och sympatisörer spridda över landet som rekryteras och mobiliseras med hjälp av nätet.

Hans kampanj har inte bara lyckats med konststycket att få över en miljon privatpersoner att donera pengar till kampanjen. Nu har samma internetstrateger lyckats få frivilligkrafter landet över att ringa över en (1) miljon telefonsamtal till identifierade potentiella Obamaväljare i de fyra delstaterna Texas, Ohio, Wermont och Rode Island inför primärvalen tisdagen den fjärde mars. Dessa telefonsamtal organiseras från Barack Obamas hemsida, och rings från frivilliga gräsrötters egna telefoner i deras hem.

Man bryr sig alltså inte om att bygga upp stora callcenters och försöka få frivilligkrafter att bemanna dessa, utan kör istället med raka rör från person till person, allt organiserat via nätet. Snabbt, enkelt och brutalt kostnadseffektivt.

Så här ser topplistan ut i skrivande stund över de tio Obamasympatisörer som ringt flest samtal till väljare i Texas:

Top 10 Callers

1. Patricia Gold 2545 Calls
2. Claudia Sutton 2420 Calls
3. Marie Meyer 1671 Calls
4. Bruce McComb 822 Calls
5. Dr. Denis Neba 742 Calls
6. georgep patterson 676 Calls
7. JoAnn Davison 618 Calls
8. Nancy Connolly 606 Calls
9. Donna Stiles 574 Calls
10. Patrick Frank 508 Calls

Barack Obamas kampanj imponerar allt mer ju mer tiden lider.


Andra skriver intressant om , , .