03 maj 2008

Splittrade demokrater: Carville vs Richardson

Det här måste ni se. Det finns inget bättre exempel som åskådliggör hur djup sprickan i det demokratiska partiet mellan Clinton- och Obamalägret är.

För några dagar sedan möttes Clintonsupportern och CNN:s politiska kommentator James Carville, och den demokratiska guvernören och Obamasupportern Bill Richardson i en duell med blanka vapen hos Larry King i CNN.

Under påskhelgen annonserade Bill Richardson, som tidigare tjänstgjort bland annat som FN-ambassadör i Bill Clintons administration, att han offentligt stödjer Obamas kandidatur. Det fick den alltid lika finkänsliga Carville att kalla Richardsons agerande för ett förräderi, varvid han också passade på att ge Richardson smeknamnet Judas.

Det citatet gav ett visst eko i pressen, om man som så säger.

I en intervju i Don Imus morgonprogram i radiokanalen WABC i New york berättade Carvilles kollega från CNN, men också Clintonkampanjen 1992, Paul Begala, några dagar efter duellen hos King om hur han hade sett på tungviktsmatchen:

- Ja, jag fick ju sitta där i studion och borsta bort dyngan och ölen från Carvilles axlar efter det här matslagsmålet. Men jag förstår inte riktigt hur Richardson tänkte den morgonen. Han måste ha vaknat och sagt ungefär som så till sin hustru att: Vet du vad älskling, jag fick just en lysande idé. Jag tänker möta Carville i kväll i en duell man-mot-man hos Larry King.

Det finns ett gammalt talesätt i USA som lyder:

"Jag är inte medlem i ett politiskt parti. Jag är medlem i demokraterna."

Personligen blir jag för varje dag som går alltmer övertygad om att det här valet inte handlar om vem som ska vinna i höst, Obama eller McCain, utan om demokraterna kommer lyckas sätta krokben för sig själva och därmed förlora kampen om presidentposten till republikanerna.


Andra skriver intressant om , , .

Inga kommentarer: