28 april 2008

Därför är negativa kampanjer bra

Just nu rullar insamlingskampanjer på webben till stöd för två intressanta politiska reklamfilmer. Kampanjerna syftar till att dra in så mycket pengar som möjligt, för att kunna sända den här republikanska anti-Obamafilmen och den här demokratiska anti-Mccainfilmen i så många tv-kanaler som möjligt.

Fördelen med negativa kampanjer, eller komparativa kampanjer/filmer som de hellre bör kallas, är att de inte bara lyfter fram den egna sidans starka argument, utan på samma gång också belyser motståndarsidans svagaste argument och/eller sidor. Och för att vinna en politisk kampanj måste man gå till val på ett budskap som både kombinerar ens egna starka sidor, med att samtidigt i en bisats eller två förklara varför man inte ska rösta på den andra killen, som är ens motståndare.

Och det senare gör just dessa båda komparativa reklamfilmer på ett excellent sätt. Jag ger den demokratiska filmen om McCains Irakpolitik 9/10 i betyg och den fristående republikanska filmen mot Obama ett absolut och tveklöst toppbetyg på 10/10. Vilket helgjutet konstverk den är.

Budskapet är en bedrövad och väl fungerade klassiker (democrats are soft on crime), copyn är mycket bra - konsekvent och sammanhängande genom hela filmen - bildspråket och musiken är lågmäld men ruggigt suggestiv och samverkande med copyn och speakerrösten på ett helgjutet sätt. Dessutom sitter man efter att ha sett filmen och funderar på om inte Obama indirekt åtminstone till någon pytteliten del är delansvarig för terrorattacken mot World Trade Center. Helt enkelt en fullkomligt lysande reklamfilm som har alla förutsättningar att bli en klassiker på samma sätt som de båda Wille Horton-filmerna som knäckte Dukakis i valet 1988 har blivit klassiker.

Och det är just gänget bakom Horton-filmerna 1988 som också ligger bakom den nya komparativa filmen om Obama. When the going gets tough, the tough gets going, eller vad det nu heter.

Ps. I sammanhanget negativa kampanjer vill jag tipsa om bloggaren och medieforskaren Jokim Nilssons DN-debattartikel "Därför är smutsiga valkampanjer bra för demokratin." Ds.



Andra skriver intressant om , , , .

Inga kommentarer: