18 juni 2008

Syriska UD gläds över FRA-lagen

Låt mig säga åtta ord om återremissen i FRA-frågan: Vem tror ni går på den finten, egentligen?

Jag har själv suttit i ett antal beslutande församlingar under mina tio år i politiken, och i den här frågan det är definitivt skillnad på ett avslag och en återremiss, oavsett vilka vackra ord om förstärkt integritet som kommer över försvarsministerns och försvarsutskottets moderata ordförandes läppar.

En liten vädjan till Sveriges riksdagsledamöter:

Innan ni låter en ålderstigen byråkrati i jakt på nya arbetsuppgifter få exakt det den vill ha, utan att ni har haft orken och modet att säga nej och istället i grunden fundera igenom frågan, tycker jag att ni ska läsa följande:

Frilansjournalisten Nuri Kinos dagsaktuella rapport från en gränspostering vid den Syriska gränsen, men också Syriens utrikesdepartement, om Syriska UD:s syn på den svenska FRA-lagen.

Om vådan för en vanlig medborgare som har rent mjöl i påsen, eller har hon verkligen det?

Sen sätter ni er ner och tänker ett varv till. Det är allt jag begär.

Ps. All heder till de centerpartistiska unga riksdagsledamöterna Fredrick Federley och Annie Johansson och den unga moderaten Karl Sigfrid som vågade stå upp, trots att hela det borgerliga politiska etablissemanget med partiledarna och gruppledarna i spetsen satte sig på dem med hela sin tyngd. Ds.


Andra skriver intressant om , , .

Inga kommentarer: