Hobbyprojektet Almedalsbloggen har växt ur barnkläderna. Inför årets gotländska politikervecka har sajten genomgått en total omgörning, trummat ihop en redaktion på 18 personer inklusive fotograf och sålt reklam för över 100.000 kronor.
- Jag sålde slut på nästan all vår reklamplats på fyra timmar, så jag undrar egentligen om vi inte sålt oss lite för billigt. Efter den här veckan tror jag all vår annonsplats är slutsåld, säger den (s)-märkta bloggaren Magnus Ljungkvist, en av de ledande personerna bakom Almedalsbloggen.
Vilka har köpt banners och annonser hos er?
- Det är organisationer och företag som arrangerar seminarier under veckan och som vill synas hos oss. Vi har redan ett inarbetat varumärke och därför var det också lätt att sälja in oss till reklamköparna.
Från början drevs Almedalsbloggen.se som ett gemensamt hobbyprojekt av de båda bloggarna och regelbundna Almedalsbesökarna Magnus Ljungkvist och Jonas Morian. Men inför årets vecka bestämde de sig för att skala upp ordentlig, även om arbetet fortfarande sker på ideell basis.
- Intäkterna går framförallt till att täcka kostnaderna för redaktionens boende och uppehälle under veckan. Ingen som arbetar åt oss ska behöva betala något för det, säger Magnus Ljungkvist som till vardags arbetar som pressekreterare åt socialdemokraterna i landstinget i Stockholm.
- Vi har gjort om bloggen helt och hållet. Nu är den uppbyggd mer efter traditionellt webbtidningssnitt, där vi till skillnad från en vanlig blogg kan välja vilka artiklar vi ska toppa med och hur länge de ska toppa sajten. Vi har också lagt in en mikroblogg i högerspalten, där hela redaktionen kan sms:a in korta texter som publiceras direkt.
I redaktionen ingår enligt Magnus Ljungkvist både professionella journalister och skribenter, men också folk från pr-svängen. Till exempel ska varje politikertal recenseras och kommenteras av statsvetaren och pr-konsulten Stig-Björn Ljunggren från vänster, och pr-konsulten och dokumentärfilmaren Martin Borgs från höger. Den socialdemokratiska professorn i statsvetenskap, Ulf Bjereld, ska också skriva artiklar. Från akademiskt folkpartihåll har bloggaren, nationalekonomen och författaren Andreas Bergh anslutit.
Bland de yrkesverksamma journalister som arbetar i redaktionen återfinns frilansreportern Cecilia Garme, som redan förra året skrev för bloggen, men också SvT-programledaren Victor Bernhardtz och frilansaren Erika Augustinsson samt ledarskribenterna Per Gudmundson på SvD och Stina Morian från Liberala Nyhetsbyrån.
Enligt vad Offentliga Affärer erfar kommer eventuellt också ett redaktionellt samarbete med tidningen Fokus ske i någon form under veckan, och då i Fokus särskilda Almedalsnummer som delas ut i Visby under veckan.
- Vi anordnar också tillsammans med pr-byrån Strandberg och Haage en ordentligt fest på onsdagskvällen, efter Göran Hägglunds tal. Så då räknar vi med att både konkurrera ut Lars Adaktussons utfrågning och Resumés event.
Varför har ni valt en rosa färg på bloggen som leder tankarna till tidningen Amelia?
- Det är ett mycket medvetet val som helt och hållet är en hyllning till Victor Bernhardtz, säger Jonas Morian, som under resten av året arbetar med press och information på Forum för Levande Historia.
- Skämt åsido, vi ville välja en signalfärg på bloggen som inte är partipolitiskt anstruken.
Vilka besökssiffror räknar ni med?
- Vi ligger på ungefär cirka 2.000 besökare per dag under själva veckan, säger Magnus Ljungkvist.
Andra skriver intressant om Almedalsbloggen, Almedalen.
16 juni 2008
Almedalsbloggen hårdsatsar efter omgörning
Skrivet av Andreas kl 08:03
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar