26 maj 2008

Clinton analyserar politiska mord

(Uppdaterad 080525 kl 15:34)
Jag visste att det här skulle komma! Jag visste det! Jag var baske mig så bombsäker som man bara kan bli!

I ett tidigare inlägg om den utmärka bloggen Departementet som ger oss en inblick i vardagslivet i kvarteren kring Rosenbad, frågar chefsspindoktorn Håkan mig om jag inte kör på lite väl hårda växlar när jag kritiserar Maud Olofsson vice chefsstrateg för att på ett makalöst öppet sätt visa sitt stöd för den kanske mest brutala och hårdföra demokraten sedan de slängde ut sydstatsrasisterna ur det demokratiska partiet i USA.

För att förtydliga varför jag inte tycker att en person som har den minsta heder i behåll längre öppet kan sympatisera med Hillary Clinton är det alltså som så att HRC nyligen öppet bekräftat det som många av oss kommentatorer länge misstänkt. Nämligen att hon går och väntar på att någon rasistisk galning eller annan djupt störd knäppgök ska skjuta Obama, så att hon kan bli partiets presidentkandidat i höst.

Naturligtvis försöker HRC bortförklara sin hänvisning till att hon stannar kvar i kampanjen eftersom Robert F Kennedy blev ihjälskjuten under primärvalet 1968, med att hon inte alls hoppas att Obama ska bli skjuten, utan att hon enbart i vanlig ordning som så ofta förr misstolkats av pressen, så klart.

HRC:s bortförklaring är rent skitprat! Det går inte att bortförklara det hon sa med att hävda att hon misstolkats. Inte mot bakgrund av hur hennes och Bills kampanj sett ut alltsedan valförlusten i South Carolina.

Ps. Den alltid uppdaterade Mathias Sundin tror att det var ett misstag. Det tror som sagt var inte jag. Ds.

PPs. Chefsspindoktor Håkan på Departementet påpekar i en kommentar att jag har varit lite för orättvis i min beskrivning av Departementets politisk-analytiska kompetens. Här finns beviset. Jag kan efter att ha läst inlägget konstatera att Håkan har rätt. Jag har varit lite för snabb i mina slutsatser. Dessa bör således korrigeras. Dessutom finns det faktiskt bildbevis på att Elisabeth inte lyckats sprida sina illäror utanför sitt privata arbetsrum. Och för er som undra vem Håkan är kan jag berätta att han är det svenska näringsdepartementets svar på Toby Ziegler i tv-serien Vita huset. DDs.


Andra skriver intressant om , , .

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att läsa att jag ”på ett makalöst öppet sätt visa sitt stöd för den kanske mest brutala och hårdföra demokraten sedan de slängde ut sydstatsrasisterna ur det demokratiska partiet i USA”. Att fotograferas med en skylt är ju inget tungt debattinlägg. Möjligen är detta tidigare blogginlägg ett tydligare stöd. (http://departementet.wordpress.com/2008/02/05/man-i-fokus/)

Efter att ha läst kandidaternas egna ord om vad de vill göra och hur de tänker så tror jag att HRC skulle göra ett bättre jobb från första dagen som president än BO. Kampanjer är ett ”perception game”. Och de verkar som båda kampanjerna på demokraternas sida håller på att fulländad denna konstform. Åtminstone om man får tro the New York Times. (http://www.nytimes.com/2008/05/26/us/politics/26campaign.html?_r=1&ref=politics&oref=slogin)

Andreas sa...

Jo, Elisabeth, när plakatet i fråga står i tjänsterummet hos den vice politiska chefsstrategen på näringsdepartementet så är det per definition ett "tungt" debattinlägg. I alla fall enligt min egenhändigt skrivna skolbok. :)

Jag ska skriva ett inlägg senare om hur jag ser på HRC:s beslut att gå till val på budskapet "Ready from day one".

Av flera olika anledningar köper jag inte det påståendet.

T ex är det ju allmänt känt att HRC inte hade security clearence under sin tid som first lady i Vita huset. Det innebär alltså att hon inte deltog - ens inofficiellt på kvällarna - i en enda diskussion om ett enda säkerhetspolitiskt känsligt ärende eller fråga under de åtta åren som hon bodde i Vita huset.

vänligen
Andreas

A.R.Yngve sa...

En dag, sannolikt inom vår livstid, kommer vi att få se en kvinnlig amerikansk president. Men det kommer helt enkelt inte att vara Hillary Clnton.
(Sen får alla grånande fyrtiotalister klaga och muttra så mycket de vill över detta.)