14 juni 2008

Lysande svensk politisk gräsrotsreklam

Det här är ett lysande exempel på svensk användargenererad politisk reklam i en sakpolitisk fråga som står inför sitt snara avgörande i riksdagens kammare. Mattias Svensson och Freddie Westerlund har hämtat inspiration från Hitler, alias Hillary Clinton, och gjort en svensk variant som berör FRA-lagen, baserad på filmen Döda poeters sällskap.

Gratulerar, Mattias och Freddie. Jag vet inte om ni är medvetna om det. Men ni har just skrivit svensk reklamhistoria!


Andra skriver intressant om , .

3 kommentarer:

En vanlig $vensson sa...

Från skurk till hjälte på mindre än fem inlägg. Tur att det inte var en film om Obama :-)

Men visst vore det kul att få lägga rabarber på den där "Årets lobbyist"-trofén. Tycker jag borde fått den redan för gräsrotslanseringen i princip utan budget av Rand, som nu sålt i 13 000 ex. Trycker en fjärde upplaga på 8 000. Men jag är inte bitter :-)

Andreas sa...

En så kallad hård rockare som valt att bosätta sig på Ön tror jag är fysiskt oförmögen att känna sig bitter. En sådan person är nog av naturen född optimist och en så kallad glad skit, oavsett vad som händer. Det kan vara ett järtecken också det här, ser du. Obama står ju ändå på den goda sidan, och om han nu eventuellt skulle visa vara the second coming of Christ, ja då är det kanske inte så förvånande att även Mattias kan gå från skurk till hjälte på bara ett par dagar.:)

Vad gäller året lobbyist, tror jag det står mellan tre personer eller grupper, om jag ska uttala mig som pr-reporter. Den står mellan den unga killen killen som startade uppropet mot gatuvåldet i Stockholm, kommunalrådet Anders Lago i Södertälje som lobbat för en förändring av regeringens flyktingmottagade, och en liten grupp personer som lobbat om FRA-frågan med Falkvinge från piratpartiet, it-debattören Oscar Swartz samt just de två personer som står bakom den omnämnda filmen i fråga, i spetsen som representanter för den gruppen.

Och i dagsläget får det väl sägas vara jämt skägg mellan Anders Lago och FRA-aktivisterna. Tidigare skrev jag att Lago var given som segrare, men om FRA-bloggarna lyckas stoppa lagen i voteringen på onsdag, ja då vette sjutton vem som kommer vinna utmärkelsen årets lobbyist senare i år.

En spännande omröstning lär det bli i alla fall.

Fredrik Westerlund sa...

Tack så hjärtligt för de stora orden! Det är ju inte varje dag man skriver svensk reklamhistoria och omnämns i spekultationer kring priset "Årets lobbyist".