01 juni 2008

Galen pastor får Obama att lämna kyrkan

Och jag som i min enfald trodde att USA var ett land som på allvar hade lyckats separera kyrkan från staten. Men hej, vad fel jag hade.

Det visar om inte annat kontroverserna kring Obamas pastor Wright och McCains pastor Hagee, som jag tidigare rapporterat om ett flertal gånger.

Jag trodde att ämnet "kontroversiella pastorers galna predikningar i samband med presidentvalet 2008", skulle vara uttjänt i och med att McCain avsade sig allt samröre med Hagee, efter att det avslöjats att denne stått i predikstolen och finkänsligt meddelat att Hitlers jakt på judar under andra världskriget var ett uttryck för Guds vilja.

Men nu är de igång igen. Den här gången är det en vit katolsk präst vid namn Michael Pfleger som i en gästpredikan i Obamas svarta kyrka i Chigaco lämnat avtryck i den politiska debatten över hela USA.

I en söndagspredikan för en vecka sedan sade han bland annat:

"I really believe that she [Hillary Clinton] just always thought, 'This is mine! I'm Bill's wife, I'm white, and this is mine! I just gotta get up and step into the plate.' And then out of nowhere came, 'Hey, I'm Barack Obama,' and she said, 'Oh, damn! Where did you come from? I'm white! I'm entitled! There's a black man stealing my show! She wasn't the only one crying, there was a whole lot of white people crying!"

Det var uppenbarligen droppen som fick bägaren att rinna över för den djupt troende liberala evangelisten Obama. Han har nu slutligen lämnat sitt mångåriga medlemsskap i Trinity United Church of Christ, rapporter Chicago Sun-Times.

Ps. Jag tycker personligen att fader Pfleger rockar fett. Men vad jag tycker, och vad som funkar i en i kyrka som redan tidigare punktmarkerats av media under ett valår, är två helt skilda saker. Ds.


Andra skriver intressant om , , .

Inga kommentarer: