03 juni 2008

En lektion i medieträning signerad Lago och Werenfels Röttorp

I tisdagsmorgonens Godmorgon Sverige i ettan möttes Södertäljes kommunalråd Anders Lago och regeringens integrationsutredare, den tidigare partistyrelseledamoten i folkpartiet och SAF-medarbetaren, Monica Werenfels Röttorp i en debatt om hennes nyligen presenterade utredning om nyanländas etablering som nu ligger på integrationsministern Nyamko Sabunis bord.

Det som gör soffdebatten intressant i ett medieträningsprespektiv är det tillknäppta och sura kroppsspråk som Monica Werenfels Röttorp utstrålar genom hela samtalet. Det får mig som tittare att dels fundera på vad som hände mellan Anders och Monica innan direktsändningen, men också fundera på om det är mig som tittare som Monica är sur och arg på.

Jag skulle kunna skriva en drapa om att det inte alls förvånar mig att Monica utstrålar den aversion som hon gör genom hela inslaget, eftersom hon dels har levererat en undermålig utredning vilket Lago stillsamt påpekar, och dels utstrålar den vanliga folkpartistiska adjunktsmentaliteten enligt vilken det svenska folket inte förstår sitt eget bästa, utan måste uppfostras att tycka rätt enligt den fastlagda folkpartistiska partilinjen.

Men det tänker jag inte skriva om. Istället tänker jag bara stillsamt påpeka att folkpartiet i god familjeföretagartradition låter även platserna i partistyrelsen gå i arv. Dessutom kan jag inte låta bli att berätta att den duktiga affärsjuristen tillika före detta partistyrelseledamoten Paula Werenfels Röttorp fortfarande är aktiv i folkpartiet på central nivå, och dessutom är gift med Mats Eriksson, duktig inrikespolitisk reporter på Ekot (och före detta TT-kollega med undertecknad).

Detta under avdelningen världen är liten.


Andra skriver intressant om , , .

Inga kommentarer: