04 maj 2008

Vilka sakfrågor handlar presidentvalet om

Jag har haft en givande mejldiskussion med bloggaren, författaren, fotografen och Texasbon Jan Kallberg om vilka sakfrågor som presidentvalet rimligtvis kommer handla om, när primärvalssäsongen så småningom äntligen tar slut, och fokus mer hamnar på sakfrågor än på person.

I ett inlägg på en e-postlista som drivs av Kallberg skrev jag apropå en fråga om att valet i höst kanske kan komma att handla om miljön, att det inte finns ens en minimal chans att valet kommer bli ett miljöval.

Valet kommer handla om två saker, skrev jag:

1. Ekonomin
2. Kriget

Då korrigerade Kallberg mig i en klok replik, och skrev ungefär som så att: Nej, valet kommer inte handla om de två frågorna i den ordningen, utan om dessa sex sakfrågor:

1. Ekonomin
2. Ekonomin
3. Ekonomin
4. Ekonomin
5. Ekonomin
6. Kriget

Jag är övertygad om att Kallberg har slagit huvudet på spiken i sin beskrivning av vilka frågor det är som kommer stå på de amerikanska väljarnas dagordning senare i höst.


Andra skriver intressant om , .

Inga kommentarer: