10 mars 2008

Men så svara då, Hillarrååå...

Hillary? Hillary?

Va, är klockan tre på morgonen? Ja, jag vet det. Du förstår, jag är ledsen om jag väckte dig. Men du sa ju själv att det var ok att ringa dig klockan tre på morgonen.

Jag ringer eftersom vi har fått en allvarlig kris som pockar på vår omedelbara uppmärksamhet här. Och då tänkte jag naturligtvis på dig, eftersom du ju den enda person som har möjlighet att desarmera krisen.

Vi har ett problem med John McCain, Hillary. Kommer du ihåg honom? Jag vet, du har varit så upptagen på sistone med att försöka förstöra Barack Obama så att John McCain antagligen försvann ur ditt fokus. Det var därför jag tvingades att ringa.

Hillary, lyssna nu: Det här landet kan hamna i ett väldigt farligt läge om McCain blir president. Hans säkerhetspolitik är ett recepet för en evig världsbrand, och då i synnerhet i Mellanöstern. Att påstå att McCain är en hök är ett understatement. McCain får Dick Cheney och Donald Rumsfeld att framstå som små söta papegojor. Jag skojar inte. Kom ihåg "Bomb, bomb, bomb, bomb bomb Iran" Ha ha.

Nej, nej, förlåt du har rätt, det var inte roligt. Och förresten så säger McCain att din Irakpolitik innebär "kapitulation ... vifta med den vita flaggan."

Va, så du vill inte heller att McCain blir president?

Då har det blivit dags att hoppa av från det demokratiska racet just precis nu, Hillary.

Ojojoj! Bli inte så irriterad. Det är bara det att ju längre du stannar kvar, desto mer hjälper du McCain och högern.

Sluta vara elak? Jag försöker inte vara elak, Hillary. Snälla, skaffa dig en till kudde om du vill ha en. Du är smart och du är tuff, och du har röjt en viktig väg. Men när klockan är tre på morgonen - just när vargtimmen knackar på dörren - så måste vi vara realistiska...

Nej, det är inte jag som hållit i pennan, även om jag gärna gjort det i det här fallet. Dialogen är hämtad från förra veckans bästa kolumn (tack Laura), skriven av juridikprofessorn och högnivårådgivaren i frågor om mänskliga rättigheter, Rosa Brooks.

För övrigt har den politiska strategen Dick Morris lanserat ett förslag på hur Obamas svar3 am girl-reklamen skulle kunna se ut:

"Nästa gång som Hillary använder den begagnade röda telefonreklamen, kontra med en egen. När telefonen ringer mitt i natten, låt en kvinnligt röst, med en platt dialekt från mellanvästern, svara och säga, "var god dröj" i luren. Sen skulle hon ropa "Bill, det är till dig!"

Eftersom Hillary saknar all form av meningsfull erfarenhet av utrikespolitik, och hennes brist på den "test" som hon själv hänvisar till på ett kaxigt sätt, skulle hon ropa efter Bill det första hon gör".



Andra skriver intressant om , , .

Inga kommentarer: