08 december 2005

I huvudet på en sortimentsansvarig

Efter att ha kommit att tänka på den underbara lilla pärlan till film I huvudet på John Malcovich, undrar jag hur det är ställt i huvudet på den sortimentsansvariga tidningsmannen/kvinnan på Pressbyråns huvudkontor. Någonting kan inte vara riktigt rätt kopplat därinne.
Det finns tre hyfsat välsorterade tidningslådor i Upplands Väsby: pressbyråkiosken vid pendeltågsstationen, spelbutiken som är stadens lilla ATG live-ombud och som ligger strax bortom pressbyrån, samt tidningsbutiken i Väsby centrum.
Ingen av dessa tre butiker säljer vare sig Affärsvärlden, Dagens Media, Resumé eller Wired. Det kan jag leva med. Men vad som gjorde mig ytterligt förvånad är vad jag hittade i hyllan för datortidningar i pressbyråkiosken, när jag letade efter den trendkänsliga IT-tidningen Wired. Där återfanns inte Wired, som för övrig killen i kiosken aldrig hade hört talas om, men väl den synnerligen kvalificerade lilla obskyra amerikanska hackerbibeln 2600.

Alltså, kom igen. Hur är man funtad när man på Pressbyråns huvudkontor resonerar sig framt till vilket sortiment man ska skicka ut till Stockholms förorter? Att jag skulle vilja ha varit en fluga på väggen under det mötet.
"Nej fan, Wired kan vi inte kränga. Den funkar inte för kidsen i förorten. Funkar bara i Vasastan."
"Men jag vet. 2600. Den du. Den är en kioskvältare. Den kör vi i stället för Wired. Och eftersom den är mindre till formatet så tjänar vi både lite hyllutrymme på det, och dessutom spar vi in lite på logistiken eftersom tidningen inte kostar lika mycket att transportera ut och returnera."
"2600? Kom igen, vem läser den, nu kan du väl inte mena allvar?"
"Jo, det är ju just det jag säger. Den är så liten så att logistiken kring returerna blir jättebillig. Vi kan säkert pröjsa någon svenne till tågvärd på pendeln som ändå åker förbi där varje dag. Han kan nog ta med sig dem i hytten för en billig penning."

Den alternativa tolkningen är naturligtvis att marknaden alltid har rätt, och att pressbyrån i Upplands Väsby bara möter den efterfrågan som finns. Alltså borde det enligt detta scenario finnas några riktigt brajta och slipade IT-kids i Väsby, som fortbildar sig med senaste numret av 2600.

Tror jag måste leta upp dem... Kan kanske vara en bra story... Undrar förresten om rikskrims IT-brottsenhet har koll på vad som sker i Väsby?

Inga kommentarer: