16 november 2005

En tidning är född

Så är den här Diego - Ditt ego. Din livsstil. Din karriär. "Det unga affärsmagasinet", som chefredaktören Kristofer Steneberg skriver i programförklaringen i den nya tidningen som damp ned i brevlådan i dag. Det stora knäcket om krogarna kring Stureplan får minst $$$$ i betyg. Fler sådana jobb vill Initierat se framöver för att förlänga provprenumerationen.

De får sägas vara ambitiösa, folket på Rosa raketen i botten på Bonnierskrapan. Ny TV-station och ny tidning inom loppet av bara några dagar. Gunilla Herlitz tänker uppenbarligen inte nöja sig med att bara sitta och förvalta Hasses lilla imperium. Här ska byggas vidare.

Stalltipset efter en genombläddring av första numret får bli att Diego och Kristoffer Steneberg och hans närmaste kvinna, Henrietta Westman, kommer peta ut Pontus Schultz och Att:ention från banan. Båda tidningarna riktar sig mot samma målgrupp med samma slags innehåll och har i slutändan samma ägare. Skillnaden är bara att Diego har en bättre och större redaktion i ryggen, och en seriös chefredaktör, vilket knappast Att:ention kan anklagas för att ha.

För övrigt noterar Offentliga affärer att det helt enligt Diegos karriärrecepet går bra för de gamla Finanstidningsnissarna. Kristoffer Steneberg (Diego), Thomas Peterssohn (Affärsvärlden), Per Lundsjö (N24) och snart Martin Ådahl, Martin Ahlquist samt Karin Pettersson (Fokus), började alla sin journalistiska bana på Finanstidningens redaktion på Kungsgatan. Och vi vet alla hur det gick för Finanstidingen när Pontus Schultz tog över.

Apropå Pontus Schultz. Är det någon som är förvånad att Pontus Schultz och Peppe Engberg är parhästar i diverse mediaprojekt? De har båda det gemensamt att tidningar som de chefar över alltid går med brakförlust. (Okej då, Peppe var under några år i början på 90-talet år chefredaktör för Resumé, men det måste ha varit ett olycksfall i arbetet att den tidningen gick bra då).

Inga kommentarer: