25 juni 2008

Pagrotsky: Bunkern är tillbaka

Socialdemokraten Leif Pagrotsky skriver i en krönika i onsdagens Göteborgsposten om hur han ser på statsminister Fredrik Reinfeldts ledarskap sedan han intog taburetten i Rosenbad för snart två år sedan.

"Vi är många som tror att statsministerns ledarstil var en av de frågor som avgjorde valet 2006. Väljarna var så missnöjda med Göran Persson att de var beredda att ge den oerfarne och oprövade Fredrik Reinfeldt chansen att visa vad han dög till", skriver Paggan.

Inte minst hanteringen av FRA-lagen väcker mindre angenäma minnen till liv hos det mest framträdande skägget i den socialdemokratiska riksdagsgruppen:

"När det stod klart att flera borgerliga riksdagsledamöter övervägde att rösta nej reagerade statsministern auktoritärt och med stor kraft. Med tanke på Reinfeldts eget förflutna som frispråkig kritiker av Carl Bildts auktoritära och slutna ledarskap, av Reinfeldt döpt till bunkern, hade åtminstone jag väntat mig en öppnare och mognare attityd. Istället fick vi se samma gamla otidsenliga gubbattityd som hos Bildt och Persson."

Ps. Om jag arbetade i Rosenbad som rådgivare åt Reinfeldt skulle jag bli riktigt, riktigt bekymrad när jag läser detta samt detta och detta. Peter Wennblad på Neo sätter fingret på den kanske viktigaste politiska efterdyningen i närtid av FRA-voteringen, vilket bevisades efter bara ett par dagar på Johan Norbergs blogg. Ds.


Andra skriver intressant om , , .

Inga kommentarer: