02 mars 2008

Obamas kampanj blåser skjortan av Clinton

Barack Obamas kompanjmetoder visar vilken kraft och potential internet rymmer som verktyg i en modern politisk kampanj.

Medan Hillary Clinton mer tror på sanslöst dyra konsulter, har en kampanjordförande som framstår som verklighetsfrånvänd dilletant och satsar delar av kampanjkassan på relevanta investeringar som hotellrum i Nevada för 200.000 kronor och käk i Iowa för 700.000 kronor och till råga på allt litar på att kontakter med gamla polare i den politiska klassen i Washington till slut ska greja biffen, så förlitar sig Obama på miljontals gräsrotsaktiviser och sympatisörer spridda över landet som rekryteras och mobiliseras med hjälp av nätet.

Hans kampanj har inte bara lyckats med konststycket att få över en miljon privatpersoner att donera pengar till kampanjen. Nu har samma internetstrateger lyckats få frivilligkrafter landet över att ringa över en (1) miljon telefonsamtal till identifierade potentiella Obamaväljare i de fyra delstaterna Texas, Ohio, Wermont och Rode Island inför primärvalen tisdagen den fjärde mars. Dessa telefonsamtal organiseras från Barack Obamas hemsida, och rings från frivilliga gräsrötters egna telefoner i deras hem.

Man bryr sig alltså inte om att bygga upp stora callcenters och försöka få frivilligkrafter att bemanna dessa, utan kör istället med raka rör från person till person, allt organiserat via nätet. Snabbt, enkelt och brutalt kostnadseffektivt.

Så här ser topplistan ut i skrivande stund över de tio Obamasympatisörer som ringt flest samtal till väljare i Texas:

Top 10 Callers

1. Patricia Gold 2545 Calls
2. Claudia Sutton 2420 Calls
3. Marie Meyer 1671 Calls
4. Bruce McComb 822 Calls
5. Dr. Denis Neba 742 Calls
6. georgep patterson 676 Calls
7. JoAnn Davison 618 Calls
8. Nancy Connolly 606 Calls
9. Donna Stiles 574 Calls
10. Patrick Frank 508 Calls

Barack Obamas kampanj imponerar allt mer ju mer tiden lider.


Andra skriver intressant om , , .

Inga kommentarer: