28 november 2005

Ivan på KGB

Det ryktas att nya tidningen Ivan ska ha releaseparty på restaurang KGB i centrala Stockholm. Gästerna som minglar och bläddrar i tidningen ska visst serveras av snygga servitriser uppklädda i något slags småsexigt uniformsplagg som hämtat inspiration från ryska armén. Låter som ett passande tema.

Frågan är om Ivan, som startats av ett gäng avhoppade Slitz-medarbetare som tröttnade på Mats Drougge, får plats på marknaden? Det börjar bli trångt i hyllan bredvid Café, FHM, Moore och Slitz. Fast finansiellt verkar projektet kunna ros i land. Enligt uppgifter i Dagens Media står Tre-Mag bakom projektet, och det förlaget har ju onekligen en del kulor på banken. Sen återstår att se om den publicistiska idén håller. En slitz-kopia, fast med mer hjärna. Babes, fast inte lika naket, samt babes som är starka, tuffa, intelligenta och framgångsrika. Alltså inte riktigt det kvinnoideal i form av dokusåpakändisar som Drougge väljer att lyfta fram i Slitz. Nu är det upp till grabbarna grus i Arjeplog och Svedala, som köper en tidning när de har varit på macken och tankat, att avgöra vilket kvinnoideal det är som har framtiden för sig.

Offa föreslår i all enkelhet att Ivans redaktion kontaktar juridik- och psykologistudenten samt bloggaren Glamourprinsessan, alias Karolina Lassbo, och erbjuder henne medarbetarskap som kombinerad modell, krönikör och frågespaltsrådgivare.

I övrigt ryktas att Ivan har knutit upp Aftonbladetkolumnisten Anna Ekelund som krönikör. Hennes utgångsbud lär ha legat på 10.000 kronor per krönika, samt att hennes bättre hälft också skulle erbjudas någon form av fast medarbetarskap i tidningen. Låter som om Ekelund, med den attityden, är en kvinna helt i Ivans smak.

3 kommentarer:

Jonas Morian sa...

"En slitz-kopia, fast med mer hjärna. Babes, fast inte lika naket, samt babes som är starka, tuffa, intelligenta och framgångsrika. Alltså inte riktigt det kvinnoideal i form av dokusåpakändisar som Drougge väljer att lyfta fram i Slitz."

Det låter inte riktigt heller som de kvinnoideal som vanligen lyfts fram i Tre-Mags produktion...

Andreas sa...

Typ.

Tre-Mag lär ha gjort en intern analys som går ut på att deras traditionella tidningar inte riktigt har framtiden för sig. Nätet blir en allt tuffare konkurrent för dem, och där har de inte mycket att komma med. Alltså måste de söka sig nya nischer. Att det sen resulterar i att de satsar pengar på en något mer påklädd Slitz, får väl sägas vara antingen höjden av ironi, eller tecken på att någoting nytt håller på att hända på den marknaden.

Karolina Lassbo sa...

Förslaget låter fab! Jag skulle ställa upp utan att tveka. Jag skulle kunna fylla upp fem sidor helt själv i tidningen:

1. Aktuell juridik
2. Aktuell psykologi
3. Humor och trams
4. Krönika
5. Bilder

Ett bra upplägg! ;)