05 juli 2008

Uppladdning inför Karl Rove i Almedalen

Som uppladdning inför Karl Roves framträdande hos Timbro på Gotland under Almedalsveckan rekommenderas följande timslånga intervju i den amerikanska tv-kanalen PBS.

Karl Rove intervjuades av programledaren Charlie Rose i mitten på november 2007, alltså efter att Rove lämnat posten som vice stabschef i Vita huset och just påbörjat sin karriär som kolumnist i tidningen Newsweek. När programmet spelades in hade han dock ännu inte börjat arbeta som politisk kommentator i tv-kanalen Fox News.

Ps. Jag kommer själv intervjua Karl Rove för ett par tidningar i samband med besöket i Sverige. Mer information om de artiklarna kommer här på bloggen i början på nästa vecka. Har du själv någon fråga du skulle vilja ställa till Karl Rove kan du lämna den i kommentarfältet, så ska jag se om det blir tillfälle att ställa dem till Rove under intervjun. Ds.


Andra skriver intressant om , .

04 juli 2008

PR-byrån Westander lobbar mot FRA-lagen

Statsminister Fredrik Reinfeldts önskemål om att FRA-debatten ska lägga sig eftersom beslutet nu är fattat får nog ses som en önskedröm. I synnerhet efter att PR-byrån Westander, som är en synnerligen kompetent byrå, har anlitats av IT-miljonären Mattias Söderhielm för att lobba mot FRA-lagen.

Läs mer hos Dagens Media.


Andra skriver intressant om , .

Klargörande om Naomi Klein

Jag har tidigare skrivit om Naomi Kleins artikel på Aftonbladets kultursidor i vilken hon framför en mer eller mindre konspirationsteoretisk analys av Barack Obamas ekonomiska rådgivare, kryddad med lite sakfel.

Den läsvärda bloggen Ekonomistas reder ut en del av de felaktigheter i artikeln som jag inte kommenterande i mitt inlägg.


Andra skriver intressant om , , .

03 juli 2008

Erixon om McCain och Goldwater

Bloggaren Dick Erixon (oberoende reaktionär FRA-kramare) har skrivit en läsvärd artikel om John McCain i det nya numret av tidningen Nyliberalen.

I en programförklaring om artikeln på bloggen skriver Erixon också:

"När jag läser texten så här några veckor efter den skrevs, ser jag att det är en hyllningsartikel. Det är inte riktigt “fint” att skriva så, att visa vad man känner. Men det är sant. Så här tycker jag."

Därmed visar Dick Erixon på en av styrkorna i den politiska bloggosfären. Där visar nämligen skribenterna upp sin politiska hemvist och sina värderingar på ett öppet sätt inför läsarna, så att de ges en egen möjlighet att värdera analyserna som bloggaren leverar utifrån vilken bevekelsgrund och världsbild som skribenten har.

Öppenhet och transparens är alltid av godo.


Andra skriver intressant om , .

02 juli 2008

En Fidel Castro, tack

Jag har inte tänkt joina Stureplanshögern och Södermalmsvänsterns gemensamma politiska happening på cafét i morgon torsdag. Men som politisk solidaritetshandling ska jag baske mig blanda mig en Fidel Castro på hemmaplan istället. Den låter riktigt god.


Fidel Castro:
4-6 cl mörk rom
En pressad lime
Fyll upp med ginger ale
Serveras som longdrink med is

Ps. Jodå, rommen i fråga är direktimporterad från Kuba till undertecknads hustru. Jag tror minsann att jag ska bjuda den nyanserade FRA-kramaren och hårdföra Kuba-fantasten Per Gudmundson på en Castro om jag springer på honom i baren på Donners Brunn någon gång under nästkommande vecka. Ds.


Andra skriver intressant om , , .

Mikael Odenberg - nu som drink på Café Opera

Har ni testat drinken Mikael Odenberg? Om inte, bjuds ett ypperligt tillfälle att göra det i morgon torsdag kväll på Café Opera, där Stekare mot FRA arrangerar ett FRA-party.

Om drinken Mikael Odenberg säger arrangörerna:

"Inför kvällen har vi världspremiär för en ny drink! Den heter Mikael Odenberg. Den är en variant på Fidel Castro men ingen vet riktigt vad den innehåller. En nämnd ska tillsättas för att reglera hur den blandas. Försvarsdepartementet säger sig ha snappat upp originalreceptet från förra regeringen och försäkrar alla som tvivlar om att den ska att vara jättegod!"

Fredrika på finest.se rapporterar (tack Linda) om torsdagens festligheter på caféet. Ryktesvis planerar rödvinsvänstern från Södermalm att mangrant joina partyt, vilket får mig att återigen konstatera: I politiken får man ibland lattjo sängkamrater.

Ps. Romdrinken Fidel Castro kan ni läsa om här. Ds.


Andra skriver intressant om , , .

Vill McCain offra amerikanska bebisar i Irak

Jag vet inte jag. Det enda jag egentligen vet är att jänkarna är duktiga på att med hjälp av olika slags marknadsundersökningar och fokusgrupper testa reklamfilmers effektivitet innan de börjar sändas storskaligt i TV. Och det gäller naturligtvis också politiska reklamfilmer.

Men utan att ha sett något testresultat för 30-sekundersfilmen "Not Alex", producerad av den progressiva (vilket alltså ska uttydas ordentligt vänster) kampanjorganisatione Moveon.org, undrar jag ändå om de inte skjuter sig själva i foten den här gången.

Ett tecken på det är att programledaren Jon Stewart på The Daily Show (sänds på sen kvällstid i kanal 9 i Sverige) har bashat filmen rätt så ordentligt i sitt program. Och då ska gudarna veta att Jon Stewart antagligen hellre skulle välja att sitta i Guantanamo, än att rösta på John McCain och republikanerna i höstens val.

Döm själv. Tycker du att filmen har ett effektivt och trovärdigt budskap, eller slår det istället tillbaka mot avsändaren?


Andra skriver intressant om , , .

Debatten förs på Obamas hemmaplan

Jag upptäcker att jag har missat att tipsa om panelkollegan Pär Henrikssons genomgång av opinionsläget i det amerikanska presidentvalet. Han har tittat på vilka sakfrågor det är som engagerar väljarna, och hur Obama respektive McCain är positionerade i dessa. Intressant läsning och föredömligt kortfattat.


Andra skriver intressant om , , .

En inblick i den lojala ledamoten Svenssons FRA-resonemang

Det är nästan lite roligt den där bloggen, som tillhör den lojala riksdagsledamoten Ingvar Svenssons (kd). Efter att inte ha skrivit ett inlägg på tio månader tycker alltså den lojala ledamoten Svensson att det är dags att ta äpplet från munnen och meddela menigheten varför han stödjer den liggande FRA-lagen, såsom proppen var utformad innan försvarsministern Tolgfors kom tillbaka med ett kompromissförslag i elfte timmen.

Att den lojala ledmoten Svensson tycker att allianskollegorna Federley och Johanssons agerande i sakfrågan är åt helvete (om man nu får skriva så om en kådisblogg?) framgår tydligt och klart redan i blogginläggets första mening:

"Vart är Allians för Sverige på väg när den låter sig styras av svansen av egotrippade gaphalsar?"

Missa inte att läsa kommentarerna till inlägget och den lojala ledamoten Svenssons svar på dessa. Bland annat visar följande kommentar att han inte viker ned sig i första taget:

"Skulle alla springa omkring och rösta som de vill skulle vi ha kaos i riksdagen. Men så sofistikerade resonemang går väl inte hem hos detta auditorium."

Ps. Apropå att svansen styr, eller hur det nu var. Ibland faller inte äpplet långt från trädet. Det är nämligen så att den enda borgerliga ledarskribenten i svensk press som är för FRA-lagen (mig veterligen) är Smålandspostens Marcus Svensson, son till just Ingvar Svensson. Det ni! Ds.


Andra skriver intressant om , , .

01 juli 2008

FRA-ledamoten Lavesson vs Expressen

Dett kan inte vara lätt att vara riksdagsledamot och behöva dras med trilskandes journalister dagarna i ända. I synnerhet inte om man som ledamoten Lavesson (ny moderat) i fråga röstade för FRA-lagen och nu också till råga på allt tvingas dras med trilskandes medborgare och väljare dagarna i ända.

Tur att de har ett långt sommarlov, de där riksdagsledamöterna, så att de hinner vila upp sig innan FRA-protesterna återkommer i höst då regeringen återkommer med en kosmetiskt förändrad FRA-proposition till riksdagen.

Ps. Välkommen i klubben Olof. Som journalist som ibland skriver om försvars- och säkerhetspolitiskt relaterade frågor med kopplingar till bland annat den svenska försvarsindustrin och utlandet och därtill relaterade källskyddsproblem har du nyligen bidragit till att göra mina arbetsuppgifter "lite svårare för mig framöver", som du så fyndigt formulerar det. Men jag är inte sur inte. För det är ju bara som du själv skriver: "Nåja, så kan det ju vara ibland." Ds.



Andra skriver intressant om , , .

29 juni 2008

FRA spanar inte på individer, bara på personer

I söndagens SvD skriver generaldirektören på FRA, Ingvar Åkesson, en artikel på debattsidan Brännpunkt, i vilken han försvarar och förklarar FRA:s hållning gentemot den nya FRA-lagen.

GD Åkesson är liksom de flesta svenska statstjänstemän en god ämbetsman, inte tu tal om annat. Men hans inställning till den svenska underrättelse- och säkerhetstjänstens historia gränsar till naiv när han skriver:

"Ändå odlas uppfattningen att FRA skall lyssna på alla svenskars telefonsamtal, läsa deras e-post och sms. En vidrig tanke. Hur kan så många tro att en demokratiskt vald riksdag skulle vilja sitt folk så illa?"

För det första. FRA kommer per definition att lyssna på all denna trafik, och just därför odlas den uppfattningen.

För det andra. Det räcker med att påminna om hur den åsiktsregistrerade snickaren Torsten Leander avskedades från sitt arbete på marinmuseet i Karlskrona för att visa på problemet med underrättelsetjänsters verksamheter, när det klickar i maskineriet.

För det tredje. Det känns inte betryggande när generaldirektör Åkesson först förnekar att FRA kommer spana på individer, för att i nästa mening erkänna att FRA kommer spana på personer:

"I diskussionen görs ofta en liknelse mellan FRA:s signalspaning och polisens hemliga telefonavlyssning. Jämförelsen är vilseledande. Signalspaningen riktas inte mot individer, misstänkta för brott eller ej.
Den riktas mot abstrakta företeelser som till exempel it-attacker och mot stater, organisationer och i sällsynta fall faktiskt mot personer under förutsättning att de är intressanta från underrättelsesynpunkt."


Andra skriver intressant om , .

28 juni 2008

FRA-kritikerna lider brist på tillit

Men så tryggt allting känns plötsligt, sådär bara på en gång. Efter att ha läst DN-debatt, där den före detta överdirektören på Försvarets Radioanstalt, Anders Wik, reder ut diverse missgrepp och överdrifter i FRA-debatten, kommer säkert hela FRA-diskussionen svänga 180 grader.

Bäst är väl ändå avslutningen:

"I övrigt måste vi kunna lita på att en statlig myndighet följer lagen. Och vi måste kunna lita på att de som övervakar gör sitt jobb", skriver Anders Wik.


Andra skriver intressant om , .

26 juni 2008

Vapenlobbyn vann i högsta domstolen

(Uppdaterad 080627 kl 08:50)
Den amerikanska vappenlobbyn NRA (National Rifle Association) har vunnit ett uppmärksammat mål i högsta domstolen. Det har handlat om ett förbud för privatpersoner i Washington D.C att inneha vapen. Domstolen dömde till NRA:s favör (eller mer korrekt, den privatperson som överklagat förbudet, och vars juridiska kamp sponsrats av NRA).

Det är första gången som USA:s högsta domstol har prövat det tillägg till konstitutionen (det så kallade second amendment) som ger privatpersoner rätt att äga och inneha vapen. Men domstolen var delad. Med röstsiffrorna 5 - 4 röstade HD för att ogiltigförklara staden Washingtons vapenförbud.

John McCain välkomnar domen och kallar den för en banbrytande seger.

Barack Obamas första officiella kommentar visar vilken svår fråga rätten att bära vapen är för demokraterna. Det är ett klassiskt å ena sidan å andra sidan-svar, som gör det mycket svårt att förstå vad Obama själv tycker i den centrala sakfrågan.

"I have always believed that the Second Amendment protects the right of individuals to bear arms, but I also identify with the need for crime-ravaged communities to save their children from the violence that plagues our streets through common-sense, effective safety measures", lyder första meningen i den långa skriftliga kommentaren från Barack Obama.

Läs även om domslutet i SvD.

Ps. Den svenska pr-konsulten Erik Lakomaa har nyligen gått en kurs hos NRA. Jag intervjuar honom om kursen och NRA:s politiska arbete här. Ds.


Andra skriver intressant om , , , .

När kommer babsen mot FRA?

Thomas gör mig uppmärksam på det som givetvis är nästa rimliga steg efter Stekare mot FRA.

Babse mot FRA - alternativt - Blondiner mot FRA.


Man ska inte underskatta den så kallade babe-faktorn i politiska proteströrelser. Läs mer hos Willisms och Caucasian the knot, för en seriös genomgång av den så kallade "Babe theory of political movements".


Andra skriver intressant om , , .

Bloggosfären ökar öppenheten i valet

Att bloggosfären ökar genomlysningen och öppenheten i politiken är det väl ingen (förutom statsminister Reinfeldt då) som betvivlar.

Via mig veterligen den enda svenska folkpartistiska toppolitikern - kommunalrådet i Norrköping, Mathias Sundin - som öppet stödjer republikanen John McCain i presidentvalet, hittar jag ett glädjande exempel på hur bloggosfären ökar öppenheten i politiken och i medielandskapet.

Den liberala bloggtidningen Huffington Post har börjat publicera alla de telefonkonferenser som de båda kampanjernas talesmän håller nästintill dagligdags med pressen.

Se där, ytterligare ett exempel på hur bloggare river ned det som tidigare var journalisternas unika maktmonopol, tillgången till exklusiv förstahandsinformation som de sedan filtrerade vidare till läsarna och tittarna.


Andra skriver intressant om , .

Stekare mot FRA - Party på Café Opera

Med humor som politiskt vapen kan man komma långt, mycket långt. Samtidigt som jag garvar läppen av mig undrar jag om Stureplanscenterns frontfigur nummer ett tänker dyka upp på det här partyt?


Värd: Stekare mot FRA
Kategori: Ideellt - Demonstration
Tid: den 3 juli 2008 kl. 20:00
Avslutas: den 4 juli 2008 kl. 03:00
Plats: Café Opera
Gatuadress: Karl XII:s Torg

Den 3:e juli är det en manifestation på Mynttorget framför riksdagen kl 15.00 - 19.00. Efteråt bjuder vi Stekare mot FRA in till en efterfest i Café Operas anrika lokaler där vi ska visa dem var skåpet ska stå. Vi är trötta på överförmynderi och tänker inte finna oss i att bli massavlyssnade.

Åldersgräns 23 år. För de på gästlistan gäller 20 år. Skriv ditt namn på väggen om du vill ha dig och dina vänner på gästlistan.

Ps. Det här ger mig vibbar till tidigt 1990-tal, när Frihetsfrontens svartklubb Tritnaha låg på Drottninggatan i Stockholm, i kvarteren runt Rosenbad. På den tiden lär det ha gått ut ett internt påbud till politiska tjänstemän i regeringskansliet att de under inga förutsättningar fick gå på invigningspartyt i Tritnahas nya lokaler. Ds.


Andra skriver intressant om , , .

25 juni 2008

Naomi Klein ljuger om Obamas politik

Naomi Klein skriver i en artikel på kultursidan i Aftonbladet om Barack Obamas ekonomiska rådgivare från University of Chicago. Där diskuterar hon också Obamas frihandelspolitik, och syn på frihandelsavtalet Nafta:

"Furman, som är en av Rubins främsta lärjungar, valdes till chef för Brookingsinstitutionens Hamilton Project, en tankesmedja som Rubin var med och grundade och vars uppdrag är att argumentera för en reformerad – i stället för skrotad – frihandelspolitik. Om man till detta lägger Goolsbees möte i februari med kanadensiska konsulatsanställda, som fick det bestämda intrycket att de hade blivit uppmanade att inte ta Obamas kritik mot Nafta under kampanjen på riktigt allvar, så finns det all anledning att oroa sig för en kommande repris på Clintons u-sväng 1993."

Här ljuger Klein, alternativt far med osanning på grund av att hon har gjort dålig research, vilket jag betvivlar eftersom hon är kanadensiska. Vad som egentligen skedde när en företrädare för Obamas kampanj träffade personal från det kanadensiska konsulatet reder jag ut här och här.

Frågan jag ställer mig är den samma som med Johan Norberg och Sanna Rayman; varför ljuger Klein? I fallet Norberg och Rayman kunde jag visa att det berodde på att de var dåligt pålästa, och därför inte medvetet ljög.

Men det gäller som sagt var inte i fallet Klein. I samband med lanseringen av hennes senaste bok Chockdoktrinen talade hon vitt och brett om att hon hade sju researchers som arbetat åt henne med boken, och att hon efter det nyligen genomförda Sverigebesöket skulle lägga all återstående tid till fram till det amerikanska presidentvalet i höst åt att åka runt i USA och prata om både valet och sin bok.

Det bådar inte gott för Klein. Om hon tänker åka runt i USA och medvetet torgföra sådana lögner som hon gjorde i Aftonbladet tisdagen den 24 juni, kommer hon förr eller senare avslöjas rätt så brutalt, varvid hennes trovärdighet som författare och debattör rimligtvis kommer få sig en rejäl knäck. Men kanske är det i just hennes fall välförtjänt?


Andra skriver intressant om , , .

Pagrotsky: Bunkern är tillbaka

Socialdemokraten Leif Pagrotsky skriver i en krönika i onsdagens Göteborgsposten om hur han ser på statsminister Fredrik Reinfeldts ledarskap sedan han intog taburetten i Rosenbad för snart två år sedan.

"Vi är många som tror att statsministerns ledarstil var en av de frågor som avgjorde valet 2006. Väljarna var så missnöjda med Göran Persson att de var beredda att ge den oerfarne och oprövade Fredrik Reinfeldt chansen att visa vad han dög till", skriver Paggan.

Inte minst hanteringen av FRA-lagen väcker mindre angenäma minnen till liv hos det mest framträdande skägget i den socialdemokratiska riksdagsgruppen:

"När det stod klart att flera borgerliga riksdagsledamöter övervägde att rösta nej reagerade statsministern auktoritärt och med stor kraft. Med tanke på Reinfeldts eget förflutna som frispråkig kritiker av Carl Bildts auktoritära och slutna ledarskap, av Reinfeldt döpt till bunkern, hade åtminstone jag väntat mig en öppnare och mognare attityd. Istället fick vi se samma gamla otidsenliga gubbattityd som hos Bildt och Persson."

Ps. Om jag arbetade i Rosenbad som rådgivare åt Reinfeldt skulle jag bli riktigt, riktigt bekymrad när jag läser detta samt detta och detta. Peter Wennblad på Neo sätter fingret på den kanske viktigaste politiska efterdyningen i närtid av FRA-voteringen, vilket bevisades efter bara ett par dagar på Johan Norbergs blogg. Ds.


Andra skriver intressant om , , .

Tom Brokaw tar över Meet the Press

TV-legendaren och nyhetsankaret Tom Brokaw tar över programledarskapet i NBC:s politiska debattprogram Meet the Press, efter att programledaren Tim Russert avlidit av en hjärtattack.

Under Russerts ledning blev Meet the Press det mest prestigefulla av alla de politiska nyhetsmagasin som sänds på söndagarna i varenda tv-kanal värd namnet i USA.

68-åriga Tom Brokaw som lämnade ankarrollen på kvällsnyheterna "NBC Nightly News" 2004 kommer hålla i rodret på Meet the Press fram till och med valet i november, vilket innebär att ledningen på NBC alltså får hyfsat med tid på sig att skaka fram en ny programledare till det bland politiska journalister oerhört prestigefulla uppdraget att ratta det politiska flaggskeppet nummer ett i amerikansk tv.


Andra skriver intressant om , .

10 skäl varför Obama inte skall vinna

Dick Erixon har i ett inlägg skrivit om en artikel av den kända amerikanska konservativa skribenten och debattören William Bennett, där han ger läsarna tio skäl till varför de inte ska rösta på Obama i höstens val.

Intressant läsning, men frågan är vart den i särklass viktigaste valfrågan av dem alla - den knackiga ekonomin - tagit vägen i Bennetts genomgång?


Andra skriver intressant om , .